het CBR-Praktijk-examen
De examenrit duurt ongeveer 30 tot 35 minuten. De examinator wil een zo’n goed mogelijk beeld krijgen van jou als zelfstandige bestuurder. Het grootste deel rijd je op opdracht, dat wil zeggen dat de examinator je vertelt waar je heen moet rijden. De rest van het rijexamen kijkt de examinator naar de volgende specifieke onderdelen:
Zelfstandig route rijden
De zelfstandig route kan op twee manieren door de examinator aan de kandidaat gevraagd worden: rijden met het navigatiesysteem of via een clusteropdracht:
Navigatiesysteem
Het gebruik van een navigatiesysteem is populair! De rijschool heeft dan ook een navigatiesysteem in de lesauto zodat je hier al tijdens je rijlessen vertrouwd mee kunt raken. Heb je moeite met de Nederlandse taal, dan is dit ook een uitstekende manier om het zelfstandig route rijden te oefenen. Het navigatiesysteem is vaak ook op een andere taal in te stellen.
Clusteropdracht
Je rijdt in een onbekende stad en vraagt de weg aan een voorbijganger. Deze legt je uit dat je de eerste weg links moet nemen, vervolgens mij de tweede verkeerslichten naar rechts moet gaan en dan de straat in moet rijden bij de bloemenstal. Met de clusteropdracht wordt deze situatie nagespeeld. Je rijinstructeur geeft je een aantal opdrachten achter elkaar (minimaal 3 en maximaal 5). Hij zal de opdrachten 1 of meerdere malen herhalen om te checken of het duidelijk is. Daarna mag je zelfstandig de gegeven opdrachten uitvoeren. De clusteropdracht kan worden aangevuld met de opdracht de blauwe ANWB borden te volgen naar een bepaalde bestemming.
Vergeet je tijdens het rijden de opdracht, dan mag je de lesauto aan de kant zetten en de examinator vragen de clusteropdracht te herhalen. Dit mag je niet vragen tijdens het rijden!
Bijzondere manoeuvres
In de rijles heb je verschillende bijzondere manoeuvres geleerd. Hiervan worden er 2 getoetst tijdens je rijexamen.
Gevaarherkenning / situatiebevraging (alleen bij de Tussentijdse Toets)
Gevaarherkenning is niet alleen een onderdeel van het theorie-examen, maar ook van het rijexamen! De examinator zal je vragen even te stoppen aan de kant en je vervolgens vragen waarom je een verkeerssituatie op jouw manier hebt opgelost. Het gaat er niet om of je de verkeerssituaties goed of fout hebt benaderd, maar waarom je tot jouw keuze bent gekomen.
Milieubewust rijgedrag
Om bij te dragen aan een beter milieu is het belangrijk dat je rijdt volgens de richtlijnen van het nieuwe rijden. Je helpt het milieu door te rijden met een constante snelheid en maximaal gebruik te maken van het rollend vermogen van de auto. Dus snel opschakelen, de auto laten uitrollen in de versnelling waarin je rijdt als je moet stoppen voor een stoplicht en ver vooruit kijken zodat je vroeg op een verkeerssituatie kunt inspelen.
Niet alleen is het nieuwe rijden beter voor het milieu, het levert je bovendien ook nog een flinke kostenbesparing op! Het is dan ook een apart onderdeel bij de beoordeling van je examenrit.
Zelfstandig route rijden
De zelfstandig route kan op twee manieren door de examinator aan de kandidaat gevraagd worden: rijden met het navigatiesysteem of via een clusteropdracht:
Navigatiesysteem
Het gebruik van een navigatiesysteem is populair! De rijschool heeft dan ook een navigatiesysteem in de lesauto zodat je hier al tijdens je rijlessen vertrouwd mee kunt raken. Heb je moeite met de Nederlandse taal, dan is dit ook een uitstekende manier om het zelfstandig route rijden te oefenen. Het navigatiesysteem is vaak ook op een andere taal in te stellen.
Clusteropdracht
Je rijdt in een onbekende stad en vraagt de weg aan een voorbijganger. Deze legt je uit dat je de eerste weg links moet nemen, vervolgens mij de tweede verkeerslichten naar rechts moet gaan en dan de straat in moet rijden bij de bloemenstal. Met de clusteropdracht wordt deze situatie nagespeeld. Je rijinstructeur geeft je een aantal opdrachten achter elkaar (minimaal 3 en maximaal 5). Hij zal de opdrachten 1 of meerdere malen herhalen om te checken of het duidelijk is. Daarna mag je zelfstandig de gegeven opdrachten uitvoeren. De clusteropdracht kan worden aangevuld met de opdracht de blauwe ANWB borden te volgen naar een bepaalde bestemming.
Vergeet je tijdens het rijden de opdracht, dan mag je de lesauto aan de kant zetten en de examinator vragen de clusteropdracht te herhalen. Dit mag je niet vragen tijdens het rijden!
Bijzondere manoeuvres
In de rijles heb je verschillende bijzondere manoeuvres geleerd. Hiervan worden er 2 getoetst tijdens je rijexamen.
Gevaarherkenning / situatiebevraging (alleen bij de Tussentijdse Toets)
Gevaarherkenning is niet alleen een onderdeel van het theorie-examen, maar ook van het rijexamen! De examinator zal je vragen even te stoppen aan de kant en je vervolgens vragen waarom je een verkeerssituatie op jouw manier hebt opgelost. Het gaat er niet om of je de verkeerssituaties goed of fout hebt benaderd, maar waarom je tot jouw keuze bent gekomen.
Milieubewust rijgedrag
Om bij te dragen aan een beter milieu is het belangrijk dat je rijdt volgens de richtlijnen van het nieuwe rijden. Je helpt het milieu door te rijden met een constante snelheid en maximaal gebruik te maken van het rollend vermogen van de auto. Dus snel opschakelen, de auto laten uitrollen in de versnelling waarin je rijdt als je moet stoppen voor een stoplicht en ver vooruit kijken zodat je vroeg op een verkeerssituatie kunt inspelen.
Niet alleen is het nieuwe rijden beter voor het milieu, het levert je bovendien ook nog een flinke kostenbesparing op! Het is dan ook een apart onderdeel bij de beoordeling van je examenrit.